Tiedote koskien golfia ja koronavirusta

Maailmaa vaivaava korona-epidemia on saanut monet miettimään miten erilaiset rajoitukset ja suositukset tulevat vaikuttamaan golfkauteen meillä täällä Kainuussa ja muualla Suomessa. Golfin osalta emme ennakoi mitään mikä estäisi kauden aloittamisen normaalisti. Golfiitto on toimittanut seuroille ja julkaissut nettisivuillaan hyvät ohjeet (https://golf.fi/golfliitto/golfliiton-paivitetty-tiedote-koronavirus/) miten golfia on turvallista pelata. Golf on fiksusti pelattuna aivan yhtä turvallista ja jopa suotavaa kuin vaikka Vimpelinlammen kiertäminen tai mikä tahansa muu ulkoilu. Golf on monelle riskiryhmäänkin kuuluvalle tärkeä liikkumisen muoto ja siksikin on mielestäni tärkeää että pääsemme pelaamaan kauden niin normaalisti kuin se vaan on olosuhteiden valossa mahdollista. Säiden puolesta uskoisin että noin kuukauden päästä ollaan jo hyvin lähellä kentän avaamista.

Etelä-Suomessa moni kenttä on jo auki ja golfia pelataan pienillä muutoksilla, mm. haravat on poistettu bunkkereista ja lippuja ei oteta pois reiästä putatessa. Meillä on tässä nyt hyvää aikaa seurata minkälaisia toimivia käytäntöjä muualla otetaan käyttöön ja kopioidaan niitä sitten meille. Golfkentälle  mahtuu ihan normaalimäärä pelaajia kunhan muistetaan käyttäytyä fiksusti tiillä ja viheriöillä.

Klubitilojen ja Kainuunportin hotelli- ja ravintolapalveluihin korona-epidemia tulee vaikuttamaan enemmän. Uusittujen tilojen avaamista lykätään aiotusta huhtikuun alusta ainakin kuukaudella, mahdollisesti kauemminkin. Olemme kuitenkin jo laatineet suunnitelmia miten voimme palvella pelaajia välttämättömien hankintojen, kuten greenfeemaksujen kanssa. Pelaajien käyttöön avataan myös WC:t joko Kainuunporttiin tai vanhalle klubille.

Toivon että pelaajat ymmärtävät kuinka tärkeää on että pelioikeuden hankkineet pelaajat maksaisivat pelioikeusmaksut ajallaan, jotta yhtiön toiminta ja kauden avaamisen valmistelut eivät vaarantuisi. Yhtiön kauden kustannuksista suuri osa syntyy jo ennen kuin lumet ovat sulaneet ja rahaa tarvitaan niiden maksamiseen. Luonnollisesti seuraamme tilanteen kehittymistä päivittäin ja reagoimme sen mukaisesti. Kauden keskeytyessä kuluttajilla on oikeus korvaukseen käyttämättä jäävästä palvelusta, aivan kuten esimerkiksi nyt hiihtokeskuksissa tai suljetuilla kuntosaleilla. Mahdollisia korvausvaihtoehtoja on monia, joista sitten tilanteen niin vaatiessa keskustellaan asiakkaiden kanssa.

Pidetään lippu korkealla ja toimitaan viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti. Pidetään huolta itsestämme ja läheisistämme ja nähdään vähän ajan kuluttua golfkentällä turvallisen etäisyyden päässä toisistamme.

Kevätaurinkoisin terveisin,

Juha Tuukkanen